Úzkost
Může být mírná nebo tě může úplně pohltit
Úzkost je běžná součást života a v určité míře je prospěšná. Upozorňuje totiž na potenciální nebezpečí a aktivuje nás k akci.
Děti ji mohou zažívat ve chvílích, kdy čelí stresu, nejistotě nebo obavám z nových situací. Může se projevovat jako strach, nervozita nebo přehnané obavy z toho, co přijde. Tyto pocity jsou do určité míry v pořádku.
Pokud je ale míra úzkosti příliš vysoká, dokáže znepříjemnit život nejen dětem, ale i rodičům.
S úzkostí lze dobře pracovat pomocí technik, abychom ovládali my ji, nikoliv ona nás.
Úzkost u dětí není neobvyklá – může se objevit, když čelí novým nebo náročným situacím, jako jsou přijímací zkoušky, změna prostředí nebo konflikty s vrstevníky. Obvykle jde o přirozenou reakci, která pomáhá dítěti zvládat výzvy. Pokud však úzkost přetrvává delší dobu, je příliš silná nebo zasahuje do běžného života vašeho dítěte, je třeba zpozornět a podniknout aktivní kroky k úlevě.
Rozlišujte, co je strach a co úzkost:
Čím více porozumíte tomu, co vaše dítě trápí, tím snazší je nabídnout mu podporu, kterou potřebuje. Příčiny se ale často kombinují a stává se, že se nedaří zachytit původ úzkosti. Přesto má smysl vědět v tomto ohledu co nejvíce a dosahovat tak pochopení, jak dítě vnímá svět kolem sebe.
Mohou se kombinovat nebo se objevit jen některé z nich. Určité projevy je těžké identifikovat právě jako úzkost, obzvlášť, pokud jde třeba o fyzický pocit.
Jednotlivé projevy jsou ve vývoji zcela běžné. Důležitá je intenzita, délka a četnost projevů ovlivňující kvalitu života.
Modelový příběh:
Volá otec kvůli tomu, že jeho dcera odmítá chodit do školy. Pokaždé se ráno začne klepat a plakat. V tuto chvíli ji nechce do školy nutit, ale je jasné, že je třeba to řešit. Už nyní je velmi pozadu v učivu a čekají ji přijímací zkoušky. Nezdá se, že by se něco špatného dělo ve škole, spolužáky má ráda … volající tomu nerozumí, chtěl by dceři pomoct, ale neví jak.
Dítě by mělo být vybavené strategiemi a technikami, které mu pomohou zvládnout obtíže.
Strategie zvládání úzkosti je dlouhodobý plán nebo přístup, který pomáhá dítěti rozpoznat, pochopit a zvládnout své úzkostné myšlenky, pocity a fyzické projevy. Strategie zahrnují různé techniky a postupy, které vedou ke zvýšení psychické odolnosti a snížení stresu.
Techniky zvládání stresu jsou funkční v případě, že se praktikují pravidelně a dlouhodobě a dítě nebo dospělý je dostane takzvaně pod kůži. V případě, že je pak potřebuje akutně použít v situaci, která vyvolává úzkost, je snadnější si je vybavit. Bez nácviku a pravidelného režimu, se mohou zdát techniky nefunkční.
V osvojování může pomoci celá řada nejrůznějších aplikací jako je Nepanikař.
může významně pomoci úzkost zvládat a předcházet jejím negativním dopadům.
Pokud se úzkostné projevy dítěte nezlepšují, ovlivňují jeho každodenní fungování nebo vedou k nadměrnému vyhýbání se činnostem, je vhodné vyhledat odborníka. Tím může být pediatr, psycholog, psychoterapeut či psychiatr.
Separační úzkost se objevuje v období zhruba od 6 měsíců do 6 let. Je běžnou součást vývoje dítěte, která vede ke zrání a vytváření pevných vztahů mezi dětmi a rodiči. Také ale vede k osamostatňování, zvládání odloučení a posilování sebevědomí. U některých dětí však může být intenzivnější a trvat déle, což může vyžadovat větší podporu.
Běžná separační úzkost se objevuje přirozeně zhruba mezi 6. měsícem a 3. rokem věku se všemi svými projevy, které jsou rodiči přijaty a pochopeny. Je součástí zdravého vývoje citové vazby mezi dítětem a rodičem. Může však přetrvávat i déle, dle věku a nastavení dítěte. Obvykle ustupuje po adaptaci na nové prostředí, např. na školku.
Separační úzkost vyžadující naši pozornost je taková, která přetrvává do věku, kdy už není vývojově přiměřená (např. u dětí starších 6 let). Intenzivně omezuje každodenní fungování dítěte a celé rodiny. Její projevy jsou vystupňované a brání dalšímu rozvoji dítěte nebo ho výrazně omezují. Taková úzkost vyžaduje péči, přizpůsobení režimu nebo odbornou pomoc, například terapii.
Modelový příběh:
Čtyřletá holčička nastoupila do školky, kde měla potíže s adaptací. Plakala, nechtěla se odloučit od maminky, paní učitelka ji musela vždy odtrhnout. Po čtvrt roce potíží se dívka začala pomočovat, ve školce se stále nezapojovala do aktivit. Chtěla většinu dne sedět paní učitelce na klíně a plakala po mamince. Doma se u ní rozvinuly noční děsy a velká emoční labilita. Rodina se po doporučení učitelek z MŠ rozhodla neúspěšnou adaptaci ukončit a vyhledat odbornou konzultaci u dětského psychologa. Holčička se postupně naučila odloučení od rodiny zvládat lépe, ale šlo o velmi pomalé zvykání. Nejprve v jejím přirozeném prostředí na malé časové úseky a teprve později na krátký pobyt v kolektivu dětí. V anamnéze holčičky byla předchozí separace v důsledku hospitalizace ve věku 1 rok.
Separační úzkost je běžná, a pokud se řeší vhodně, dítě se s ní obvykle vyrovná. Podstatná je trpělivost, konzistentní přístup a podpora při budování důvěry a samostatnosti. Rodiče chceme podpořit v trpělivosti, přiměřené péči a realistickým očekáváním od sebe i svých dětí.
Zklidňují mysl a tělo, což pomáhá snižovat úzkost.
Zkuste nejprve sami sebe zklidnit. Dejte si chviličku, abyste se sami párkrát nadechli a vydechli a připravili se na další kroky.
Snižte se na fyzickou výšku dítěte, abyste mohli mít lepší kontakt. Mluvte klidným hlasem, dávejte pochopení jeho stavu a pokud to dítě dovolí, udržujete s ním fyzický kontakt. Např. vezměte ho na klín, obejměte, vemte za ruce. Vyčkejte, než se situace zklidní a emoce se tzv. „vyčerpá”. Dítěti jeho reakci nevyčítejte.
Doporučujeme koncept dostatečně dobrého rodiče pro zvládání výchovy:
Dostatečně dobrý rodič (koncept D. Winnicotta): Rodiče nemusí být perfektní, aby jejich dítě prospívalo – naopak. Dokonalost může být kontraproduktivní. Důležitější je být dostatečně dobrý, což znamená být citlivý, přítomný a autentický při péči o dítě v převažující části výchovy. Proč je tento koncept důležitý? Dítě si vytvoří zdravé očekávání vůči sobě i ostatním. V průběhu doby se naučí zvládat zklamání i konflikty. Současně má prostor pro zdravý psychický a sociální vývoj. Rodiče na sebe nekladou nárok být dokonalý rodič. Uvědomují si, že občasné chyby a nedokonalosti nepoškozují dítě, pokud jsou kompenzovány celkovou péčí a láskou. |
Úzkost u dětí ve školním věku má své specifické rysy, které se odlišují od úzkosti u menších dětí nebo dospívajících. Toto období je typické intenzivním rozvojem vědomostních, emocionálních a sociálních schopností. Mnohé z potíží se dětem už daří formulovat do slov, lépe tedy své potíže komunikují, což může být pro rodiče velkou výhodou.
Děti v tomto věku mívají úzkost spojenou s konkrétními specifickými tématy právě pro tento věk.
Projevy úzkosti se mohou objevovat široké škále:
Modelový příběh:
Bojím se do školy, protože mi to nejde. Už několikrát jsem tam nešla, když měla být písemka. Před pololetím jsem simulovala bolesti břicha. Máma už má podezření, ale vždycky na mě křičí, ať si jí nepřeju, jestli lžu. Známky dopadly hrozně. Nevím, co mám dělat.
I zde platí doporučení o komunikaci s dítětem.
Omezení technologií: V tomto věku stále můžete omezovat přístup k technologiím. Pokud dítě ještě nemá telefon, na prvním stupni ho s největší pravděpodobností získá. Nastavte si rodinné sdílení pro bezpečné používání a domluvte se na času stráveném u obrazovek. Bavte se společně o sledovaném obsahu, zajímejte se o online svět dítěte, zahrajte si hru společně.
Vyhnout se technologiím není možné, ani nutné. Jejich používání je potřeba vyvážit v poměru k ostatním aktivitám, pohybu, kreativitě, volnému času.
Čas strávený na obrazovkách je vhodné regulovat, zejména večer. Místo toho podporujte aktivity, které uklidňují, například čtení nebo kreslení.
Pravidelný režim je v tomto věku stále velmi důležitý. Stanovte jasné časy pro spánek, minimální čas na spánek je 9 - 10 hodin. Stabilní rutina přináší pocit bezpečí. Kroužky a volnočasové aktivity v tomto období jsou vhodné pro hledání vlastního talentu a zábavy. Vyzkoušení aktivit prospívá přehledu o tom, co dítě baví, zvládne, také ale pro získání jiných kolektivů než jen třídních.
Sounáležitost je uvědomění, že někam patřím. V případě, že dítě ve třídě nemá kolektiv, se kterým si rozumí nebo se pohádá, má kolem sebe jiné děti, kolektiv, komunitu, která může nabídnout vztahy. Dítě si tak nemusí připadat samo a nepodléhat pocitu vyřazení.
Pokud má dítě problém s vrstevníky, konzultujte situaci s učitelem. Řešení problémů včas může zabránit rozvoji hlubší úzkosti nebo šikany.
Fyzická aktivita je důležitá jak pro zdravý vývoj, tak pro prevenci duševního zdraví a rozvíjení zdravé sebehodnoty a vztahů. Pohyb snižuje stres. Dítěti nabídněte pohybové aktivity, které ho baví. Soutěživost - účast na soutěžích - v tomto věku nemusí být motivací dítěte, často je motivací spíše rodičů.
Posilujte vztah k sobě samému a budujte sebedůvěru. Předávejte dítěti zodpovědnosti v domácnosti. Nechte ho rozhodovat a vybírat z aktivit a nést za ně odpovědnost. (např: Pravidelně vynášet odpadky, vyklízet myčku. Na chodu domácnosti se podílíme všichni.)
Odmítání činností není nutné vnímat jako “neposlušnost”, ale jako formování názoru, který je třeba brát vážně a o jeho důsledcích se společně bavit, brát je „parťácky”.
Podporujte aktivity, ve kterých je dítě úspěšné, aby mohlo zažívat pocit kompetence a radosti.
Snižování úzkosti:
Úlevové relaxační techniky zklidňují mysl a tělo, což pomáhá snižovat úzkost.
Dospívající mohou své pocity maskovat nebo zlehčovat například proto, aby ochránili své rodiče před obavami, nechtějí na sebe strhávat pozornost nebo se stydí se za to, co prožívají. Pozornost je tedy třeba věnovat nejen slovům, ale i změnám v jejich chování, vztazích a fyzických projevech, které mohou na úzkost ukazovat.
U dospívajících je úzkost spojená
Mladí lidé nemají ještě dostatečné množství předchozích zkušeností, aby se o ně mohli opřít.
V projevech se setkáváme s problémy se spánkem, únavou, nevolností, držení pozornosti a fyzickým vyčerpáním. Tělesné příznaky nejsou známky selhání, ale obranného mechanismu, který reaguje na neúměrnou zátěž. Běžné je také podráždění, proměny nálad, pocity méněcennosti, strach z budoucnosti, nezvládnutí nároků (např: přijímačky, školní testy). V chování můžeme pozorovat vyhýbání se aktivitám, stažení se do sebe nebo třeba ke zvýšené potřebě kontroly nad situacemi.
Dopad: Úzkost může vést k nadměrnému úsilí, tlaku na sebe a perfekcionismu, který z dlouhodobého hlediska vyčerpává psychické i fyzické zdroje, nebo naopak k úplnému vyhýbání se školním povinnostem a izolaci. Hledání vhodné strategie zvládání úzkosti může v krajních případech vést k destruktivním činnostem, jako je užívání návykových látek, včetně alkoholu, či sebepoškozování. Vhodné strategie nabízíme v našich doporučeních níže.
Panická ataka je vystupňovaná úzkost. Přichází zdánlivě bez příčiny a její prožívání může být značně děsivé. Na panickou ataku nelze zemřít, přesto stav vyžaduje lékařskou prohlídku (zejména u první ataky), zda se skutečně nejedná např. o srdeční potíže.
Modelový příběh:
Dcera je na sebe přehnaně náročná. Všechno potřebuje mít pod kontrolou, přípravou do školy tráví hodiny, potřebuje vědět, že je připravena naprosto perfektně. Jakmile jí něco nejde, pláče, nechce jít do školy. Z prezentací ve škole má obrovský strach, není schopná ani mluvit. Přitom přípravu má samozřejmě skvělou. Nikdo po ní doma nechce samé jedničky, ale ona sama si klade na sebe takové nároky, a když se to náhodou nepovede, propadá pocitům, že za nic nestojí, pláče, až se nemůže nadechnout. Stejně přísná je ke svému vzhledu, neodejde do školy, dokud nemá perfektně vyladěný outfit a učesané vlasy.
I zde platí doporučení o komunikaci s dítětem, které jsme pro vás připravili a uvedli v záložce výše.
1/ Pochopení fungování úzkosti:
Úzkost je signál, že něco v našem životě nebo vnitřním nastavení potřebuje pozornost. Není nebezpečná, i když to tak může člověk cítit.
Úkolem úzkosti je varovat před nebezpečím. Běžně se spouští jen tehdy, když hrozí opravdová hrozba. V určitých případech se ale úzkost spouští i v situacích, které nejsou životně ohrožující. Před testem například. Ten vyvolá myšlenku: “Co když to zkazím?” a tělo se automaticky dostává do stresového režimu. Přesvědčit mozek, že o nic nejde, je v tu chvíli skoro nemožné.
Pokud se ptáte: „Proč se tím tak trápí? Vždyť o nic nejde!“ Odpověď je, že úzkost není jen myšlenka. Je to tělesná reakce.
„Uklidni se“ nestačí. V úzkosti logika ustupuje emocím. Dítě může vědět, že jeho obavy nejsou racionální, ale nedokáže se jich zbavit. Je to jako říct někomu, kdo se topí, ať plave normálně.
Místo toho pomůže:
Úzkost není navždy. Přichází ve vlnách a vždy zase odezní.
2/ Orientace v prožívání a pochopení. Orientace v tom, co cítíme, vede k pochopení a k úlevě. Jak na to?
Seznam emocí a protikladů:
láska, přijetí – strach, odmítnutí
důvěra – podezřívavost
překvapení – očekávání
obavy – odvaha
úzkost, napětí – klid, uvolnění
naděje – zoufalství
úleva – stres
spokojenost – nespokojenost
zaujetí – nuda
hrdost – hanba, ostuda
obdiv – pohrdání
3/ Dlouhodobě pomáhá:
Techniky na zvládání stresu a úzkosti
zklidňují mysl a tělo. Pomáhají snižovat úzkost. Techniky jsou funkční v případě, že se praktikují pravidelně a dlouhodobě a dítě, mladý člověk je dostane takzvaně pod kůži. V případě, že je pak potřebuje akutně použít v situaci, která vyvolává úzkost, je snadnější si je vybavit. Bez nácviku a pravidelného režimu, se mohou zdát techniky nefunkční.
Podpořte, ale nepřebírejte odpovědnost
Je přirozené chtít dítě „zachránit“, ale úzkost nelze vyřešit za něj. Důležité je nechat dítě rozhodnout, jaký krok je pro něj přijatelný, a ujistit ho, že v tom není samo. Úzkost dětí bývá stresující také pro rodiče. Aby mohli být oporou, je potřeba mít dost vlastních sil. Dopřejte si čas na odpočinek a podporu od přátel nebo odborníků.
Proměna rolí: Děti se mění na dospívající a mladé dospělé. Zvyšují se nároky na jejich odpovědnost. Rodičovská role se však také proměňuje a je důležité dávat dětem možnost přebírat zodpovědnost, ale stále jim být velkou oporou, zejména při neúspěchu. Z rodičovského postoje je potřeba se posunout do parťáckého. To může být velmi náročné a obtížné a délka této proměny může být i v řádu měsíců nebo let. |
Může být mírná nebo tě může úplně pohltit
Jaký je mezi nimi rozdíl, kdy se objevují a jaké mají projevy
Jak zvládnout zkouškové a nezbláznit se
Intenzivní strach a úzkost; jejich projevy, příčiny a spouštěče
Buďte trpěliví a nepřestávejte nabízet podporu opakovaně. Nabízejte, že za vámi může kdykoliv přijít. Zkuste navrhnout různé formy pomoci, například volat na Linku bezpečí, online terapii nebo setkání s jiným důvěryhodným dospělým. Pokud je situace kritická, vyhledejte okamžitou pomoc.
Při psychoterapii je rychlost efektu hodně individuální, záleží na původu a příčinách obtíží. Rozhodně ale nelze čekat dlouhodobé výsledky za krátký čas - jedno, dvě sezení – už po nich však může nastat krátkodobější úleva (na několik hodin až dní). Záleží také na intenzitě terapie, zda se dochází 1x týdně či 1x za 14 dnů, první efekty se objeví většinou zhruba po 10 sezeních. Psychoterapie se zaměřuje na zpracování traumat a změnu nefunkčních programů, rozvoj sebevědomí, práci s emocemi, hledání a zpevňování opor a psychohygieny. Pokud se stav dítěte zhoršuje nebo se po dlouhodobé terapii nic nemění, je vhodné zvážit konzultací u psychiatra, který může nasadit vhodnou medikaci.
To může být velmi náročné a nárok na to „nebýt úzkostný, aby nebylo úzkostné moje dítě“ může vaši úzkost ještě zvýšit. Na druhou stranu jste v jedinečné situaci, můžete své dítě opravdu chápat, neboť to znáte u sebe – což může pomoci při rozhovoru s dítětem. Je pro vás snadnější jeho strach neshazovat, ale dát mu pochopení a přijmout je. Možná máte své vlastní strategie, jak se svou úzkostí pracovat, a to můžete svému dítěti předat. Zkuste se společně s ním učit, jak úzkost zmírňovat – např. věnujte se společně pravidelně relaxačním technikám.
Strach ze školy může mít různé příčiny, je dobré o tom s dítětem mluvit. Pokud nedokáže najít jednu očividnou příčinu, může se jednat o kombinaci nároků studia a vybudovaného strachu. Někdy to může i být tak, že dítě se ve škole cítí úzkostně, dostane panický záchvat, pak má strach, že se znovu objeví, a začarovaný kruh se rozjede. S dítětem zkuste společně naplánovat postupný návrat do školy, jak to udělat, aby to zvládlo. Můžete si spolu sestavit krizový plán pro situaci akutní úzkosti ve škole – např. zavolat vám, zavolat na Linku bezpečí, využít některou mobilní aplikaci, provést již vyzkoušené a osvědčené cvičení s tělem, obrátit se na učitele, kterému věří.
Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a základní sociální poradenství prostřednictvím telefonu, chatu a e-mailu. V případě potřeby předáváme kontakty na další instituce a konkrétní odborná pracoviště. Služba je určena rodičům, rodinným příslušníkům a ostatním dospělým jednajícím v zájmu dětí (pedagogové, trenéři atp.). Můžete se na nás obracet s nejrůznějšími starostmi, které se týkají dětí, dospívajících a mladých dospělých do 26 let.
Služba je anonymní. Je pro klienty z celé ČR. Na lince pracují psychologové a odborní pracovníci, kteří mají dlouholetou praxi v rodinném poradenství.